Kesaksian Sharafuddin
Salam Sejahtera saudara-saudari.

Saya adalah Sharafuddin, dan saya berasal dari sebuah keluarga Melayu Muslim. Sejak awal-awal lagi, saya telah menjalani pendidikan Islam secara serius dan intensif. Orangtua saya telah memastikan saya mempelajari mata pelajaran Islam seperti Usuluddin, pengajian al-Quran dan sebagainya. Semua ini telah menolong saya peka dan prihatin terhadap perkara-perkara kerohanian dan keagamaan. Saya sangat suka mendalami pengetahuan dan pengalaman saya terutamanya dalam hal-hal kealiman dan tulisan-tulisan tokoh agama terutamanya ilmu-ilmu keIslaman.

Dari situ, waktu saya seorang remaja saya sudah pun rajin menunaikan kewajipan-kewajipan saya sebagai seorang Muslim yang bertaqwa kepada Allah swt. Adik-beradik saya pun sedar akan hal ini dan kecenderungan saya terhadap kerohanian dan agama Islam saya.Sesudah meningkat ke tahap umur kedewasaan, saya pun memasuki IPT dan lepas itu berjaya masuk ke Universiti yang saya harap-harapkan. Waktu itu, saya masih serius mencari jawaban-jawaban saya dalam agama Islam, dan mempercayai andaian bahawa Islamlah agama fitrah manusia yang harus dianuti semua orang. Sedikit demi sedikit, pemikiran saya mulailah berkembang, apabila saya berbincang tentang keagamaan dengan sahabat-sahabat serta pensyarah-pensyarah kuliah saya di universiti.

Satu sebab mengapa fikiran saya berkembang adalah kerana ketidak-puasan hati saya kepada routine keagamaan saya dan kecetekan ketaqwaan saya sebagai seorang Muslim. Maksud saya ialah: walaupun saya menegakkan din Islam saya dan telah menyempurnakan fardu-ain saya, saya mendapati bahwa Allah amat jauh sekali dari diri saya. Walau pun Islam ada berslogan : “Allah adalah sedekat doa anda.” Ini bukanlah pengalaman yang sesungguhnya asli dalam Islam. Walau pun saya sungguh rajin bertaqwa kepada Allah, Dia selazimnya tidak pernah meyakini saya dengan ar-Rahman-Nya atau pun ar-Rahim-Nya (yakni Kasih-sayang-Nya) secara peribadi .

Sebaliknya, Allah maha jauh sekali daripada penganut-penganut-Nya! Dia melakukan segala-sesuatu dalam kehidupan mereka dari jarak yang jauh…maklumlah konsep bila tashbih dalam Islam mempelopori ajaran itu! Walau pun dalam nama, Islam mengajar Allah itu ‘berkasihan dan sayang kepada makhluk-makhluk-Nya’, tetapi, ajaran Islam yang lain seperti bila kaifa dan bila tashbih membatalkan apa-apa fahaman ‘kasih dan sayang’ Allah yang dapat difahami secara fitrah atau pun secara biasanya difahami dan dihayati oleh manusia. Kedua-kedua konsep ini sebenarnya ‘adalah di luar jangkauan pemahaman manusiawi’.
Kita harus mempercayainya secara membuta sahaja, yaitu dengan sikap bertaqlid sahaja! Inilah yang maksudkan oleh ungkapan bil’a kaifa. Yakni : dengan TIDAK menanyakan ‘Mengapa’ atau pun ‘Bagaimana’. Islam juga mengutuk segala penyembahan kepada berhala-berhala (“idolatry”) kerana Muhammad telah menyatakan ‘La-illa ha-ilallah‘, ‘Tidak ada tuhan selain daripada Allah’. Akan tetapi, SELURUH dunia Islam SETIAP HARI, DAN LIMA KALI SEHARI, mereka bersujud, berlutut dan berukuk kepada sebuah bangunan berbentuk segi-empat di kota Mekkah.

Bangunan kaabah itu mengandungi sebuah Batu Hitam yang amat disanjung tinggi oleh semua para Muslimin dan Muslimat, yang disebut sebagai ‘Hajarul aswad’. Lebih tepat lagi, batu ini sebenarnya ialah satu serpihan tahi bintang yang telah jatuh dari langit di zaman dahulu. Serpihan tahi bintang ini juga adalah satu objek yang sangat disanjung tinggi, bahkan diagungkan semasa penziarahan ke bangunan Ka’abah itu. Sesudah berlutut, bersujud mengadap dan selepasnya bertawaf tujuh kali keliling bangunan itu, bakal-bakal Haji akan bergegas untuk melihat, menyentuh dan mencium hajar-ul aswad atau pun batu hitam itu sepertimana telah dilakukan oleh nabi Islam sendiri. Apakah itu bukannya keberhalaan ? Apakah itu bukankah menyanjung sebuah serpihan batu (tahi bintang) yang tidak bernafas, mendengar, melihat atau pun bercakap!!?
Akan tetapi, semua ini harus dijadikan pegangan serta ikutan secara bila kaifa dan dengan sikap bertaqlid saja. Para beriman tidak boleh bertanya: ‘Kenapa’ atau pun ‘Bagaimana’ hal ini bukan merupakan keberhalaan atau berbeda daripada keberhalaan, walaupun batu itu hanyalah satu serpihan hitam yang tidak melihat dan tidak mendengar atau pun bernafas-tetapi boleh dicium dan diidolakan orangramai! Bukankah itu satu sumber syirik?

Lambat-laun, saya pun dengan sendiri, tanpa dorongan dari mana-mana pengaruh luar, telah mengkaji karya-karya mereka yang dulunya menganuti fahaman atheis tetapi telah menjadi pengikut agama. Salah satu dari mereka ialah C.S. Lewis, seorang pujangga, pemikir dan ahli falsafah dari Universiti Oxford, Inggeris. Beliau telah bergumul dengan persoalan-persoalan keabadian, ketuhanan dan hal-hal intelektual atheisme. Sebagai seorang yang dulunya atheis, beliau pernah mempersoalkan banyak perkara tentang agama Kristian dan agama-agama yang lain. Tetapi akhirnya juga dia memeluk agama Kristian dan telah menerbitkan banyak bahan-bahan ilmiah yang membuktikan munasabahnya agama Kristian dan ajaran Isa Al-Masih.

Salah sebuah buku yang dia telah menghasilkan ialah Mere Christanity. Saya amat tertarik dengan hujah-hujah di dalam karya ini termasuk penjelasan-penjelasannya yang bernas, jelas dan yang penting sekali -cukup memuaskan bagi pencarian saya untuk kebenaran rohaniah yang sejati. Pada waktu yang sama, saya telah membaca AlKitab/Injil dan mengkaji ajaran-ajaran Isa Al-Masih secara mendalam.

Akhirnya, saya telah tertarik kepada satu nas Kitab Suci Injil yang telah menjelaskan kasih sayang Tuhan Allah yang sebenar kepada saya, yakni :”Kerana begitu besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Dia telah mengurniakan (memberikan) Putera-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak akan binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal.“Yohanes 3 : 16.

Inilah sifat kasih dan penyayang Allah yang sebenar dan sejati. Jauh beda sekali ajaran Islam tentang kasih Tuhan yang sebenarnya tidak dapat dikenali dan dihargai. Ramai orang juga menyalah-fahami ungkapan ‘Putera-Nya’ yang telah diutus Allah itu, kerana ini tidak sekali pun bererti Tuhan Allah perlu ‘isteri’ untuk mengutuskan Putera-Nya! Pentafsiran salah segelintir orang Muslim ini, mencerminkan pra-sangka tidak berasas mereka dan fikiran yang dangkal sebenarnya! Keputeraan Firman Allah Isa itu, tidak dapat difahami dalam maksud biologis atau pun jasmaniah.

Umat Kristian sendiri tidak pernah mentafsirkannya secara begitu! Sebaliknya, mereka kutuk dan membantah salah-tafsiran jasmaniah ini sekeras-kerasnya! Apakah istilah-istilah Anak Sungai, anak kunci, anak bulan dan sebagainya harus difahami atau ditafsirkan secara jasmani atau biologis …?? Sudah tentu tidak, bukan! Saya telah pun memeluk dan menerima dengan sebulat hati, kurnia Allah yang tidak terbanding itu dalam Isa Al-Masih bagi diri saya sendiri! Sekarang saya dan seisi keluarga saya pun sudah menikmati taufik dan hidayah Allah sendiri yang sejati yang diberkati ke atas kami melalui Firman Allah yang hidup itu – Al-Masih Isa satu-satu-Nya Putera Allah yang tersayang.

Kami tidak mempunyai apa-apa masalah tentang segala-gala pengajaran Sayidina Isa yang terkandung di dalam Al-Kitab. Semuanya sangat berbaloi sekali.Saya ingin menutupi kesaksian saya dengan satu petikan dari sebuah karya C.S.Lewis yang terkenal itu, Mere Christianity : “If Christianity was something we were making up, of course we could make it easier and simpler. But it IS NOT. We cannot compete, in simplicity, with people who are inventing religions. How could we? We are dealing with Fact. Of course anyone can be simple if he has no facts to bother about.”C.S.Lewis, Mere Christianity (New York, The Macmillan Company, 1943, Hal.145)

Semoga Allah memberkati pencarian saudara & saudari!
Sharafuddin.